Vegansk chicken pot pie|Jackfruit pot pie

En vegansk version af chicken pot pie, er faktisk ikke så svært at lave! Det er stadig lige så lækkert at spise, virkelig efterårs og vinter mad! Jackfruit kan købes i bilka og i asiatiske butikker. Bare hold øje med, at du ikke køber jackfruit i sirup, men i saltlage eller brine. Ellers bliver det noget værre sødt noget! Ingredienser:  150g kartofler, skåret i tern … Læs mere Vegansk chicken pot pie|Jackfruit pot pie

Bagt cheesecake med pebernød bund og karamelliserede pecan nødder

Vegansk bagt cheesecake, med et snert af jul: pebernødder, pecan nødder, kanel og kardemomme. Hvad kan man ellers ønske sig?   Ingredienser: Til bund: 250g veganske pebernødder 80g vegansk smør (jeg brugte naturli’ smørbar) Til fyld: 1 dl cashew nødder. Lad dem stå i blød i kogende vand, mindst 15 min 500g mellem fast tofu 1 tsk revet citronskal juice fra 1 citron 1 tsk … Læs mere Bagt cheesecake med pebernød bund og karamelliserede pecan nødder

Seitan shawarma

Savner du en lækker, krydret shawarma ret? Ja selvfølgelig! Seitanstegen er meget universel, og kan selvfølgelig bruges i andre retter. Marinaden kan selvfølgelig bruges til andre ting: tofu, kikærter, soyabites m.m. Ingredienser: Til seitan: 1 mellem løg 3 fed hvidløg 170g seitan mel/seitan fix/vital hvede gluten (kært barn har mange navne) 20g kikærtemel 2 dl vand 3 spsk soyasovs 1 spsk hvidvinseddike 2 spsk oliven … Læs mere Seitan shawarma

Vegansk brombær othello lagkage

Til min 22 års fødselsdag, lavede jeg denne klassiske danske lagkage: othello lagkage! Med de mest saftige og luftige kagebunde (som også kan bruges til andre lagkager!), en sprød makronbund, lækker kagecreme, syrlige brombær og så selvfølgelig soyafløde! Jeg nåede desværre aldrig, at tage et billede af kagen inden i, for den blev spist for hurtigt! Ingredienser: kagebunde: 270g hvedemel 200g sukker 1/2 dl + … Læs mere Vegansk brombær othello lagkage

Græsk fyldte peberfrugter

Her er en super nem aftensmad, som ikke kræver meget tid og opmærksomhed i køkkenet. Det meste kan sagtens stå, og passe sig selv. Samtidig er det en super sund aftensmad, fyldt med proteiner, fibre, vitaminer og mineraler! Kan det blive bedre? Ingredienser: Til 4 fyldte peberfrugter: 4 peberfrugter (farve efter smag, jeg kan bedst lide røde) 0,5 l brune ris 1 dl grønne linser … Læs mere Græsk fyldte peberfrugter

Edamame og spidskål dumplings

Ingredienser: Til dejen 300g hvedemel 1,5 dl varm vand 1/2 tsk salt Til fyldet 3 forårsløg 300g spidskål (skåret i meget tynde skiver) 200g frossen edamame Frisk ingefær (ca. på størrelse med det yderste tommelfinger led) 4 fed hvidløg 1 håndfuld frisk mynte 1,5 tsk five spice krydderi 1/2 tsk chili flager 2 spsk sesamfrø 1 tsk salt Metode: Start med, at lave dejen. I … Læs mere Edamame og spidskål dumplings

Gigantes plaki | Butterbeans i tomat

Jeg snakker meget om linser, og om hvordan jeg bare elsker linser. Well, butterbeans er altså også virkelig lækre! Retten bliver bagt 1 hel time, hvilket betyder, at de øverste bønner og tomat sovs, får en super lækker, karamelliseret og sprød skorpe. Lækker græsk ret, serveret med frisk brød (eller ris!). Nem at lave om søndagen og så gemme til senere på ugen (afhængig af, … Læs mere Gigantes plaki | Butterbeans i tomat

Pepperoni seitan 

Seitan er lavet af ren gluten, og er derfor en god kilde til protein. Seitan kan få udseendet og texturen som kød. Seitan mel/seitan fix/ vital hvede gluten, kan købes over nettet fra fx. veggieshop24 eller fra Naturkost i Odense. Ingredienser: 150g seitan mel/seitan fix/vital hvede gluten 1 lille løg 5 fed hvidløg 80g rå rødbede 20g kikærtemel 2 dl vand 1 spsk soyasovs 1 … Læs mere Pepperoni seitan 

Knust sødkartoffel med spicy pekannødder

lækre søde kartofler, bagt, knust og bagt igen med urter. Perfekt i efterårs og vinter sæsonen.   Ingredienser: Ca. 500g sød kartoffel Til pekannødder: Ca. 40g pekannødder 1/3 tsk cayennepeber 3/4 tsk stødt koriander 1/4 tsk kanel 1/3 tsk fint salt 1 tsk olie Til urteolien: 4 spsk olie 1 tsk rosmarin 1 tsk timian 1/2 tsk allehånde 1/2 tsk all round   Metode: Forvarm … Læs mere Knust sødkartoffel med spicy pekannødder

Linse og peanut gryde

Linser og peanut er nogle af mine yndlings proteinkilder. Jeg kan ikke gå 1 dag, uden at have spist bare en smule peanutbutter! Hvorfor ikke kombinere de 2, og skabe en utrolig mættende, sund og tilfredsstillende linsegryde. Super nem at lave, specielt hvis den laves om søndagen, så kan den gemmes til frokost eller til en hurtig aftensmad, så det bare skal varmes op.   … Læs mere Linse og peanut gryde

Hjemmelavet ananas chutney

Du har måske hørt om mango chutney, men hvad med ananas chutney? Ananas er en af mine yndlingsfrugter, specielt når det er grillet! I denne opskrift, får man virkelig, den lækre søde smag frem i ananas, med en smule spice og krydret smag. Perfekt til indiske retter! Ingredienser: 1 ananas 2,5 dl vand 1 dl sukker 1/2 tsk chili flager 1/2 tsk stødt kardemomme 1/2 … Læs mere Hjemmelavet ananas chutney

Hjemmelavet vegansk nutella

Hasselnødde smørrepålæg med chokolade – det er grundingredienserne til en lækker nutella. Dog er denne version lidt sundere, end den rigtige nutella, og så er den helt uden mælkebestanddele! Denne opskrift kræver en god blender eller en foodprocessor. Hvis du ikke har en blender, eller den ikke er så kraftig, så brug i stedet en foodprocessor. Hemmeligheden er tid og tålmodighed. Jo bedre din blender … Læs mere Hjemmelavet vegansk nutella